LAVKARBO OG MIGRENE

Migrene

Fakta: Migrene er en kronisk, nevrologisk anfallssykdom, der moderate til kraftige hodepineanfall er det mest fremtredende symptomet. Når det kommer til behandling, er det svært individuelt hva som hjelper, da det er forskjellige ting som utløser anfall hos den enkelte.

 

Mine triggere er stress, høye lyder, skarpt lys, skarpe lukter, for mye eller for lite søvn,

generell bekymring eller glede, visse matvarer, hormoner, blodsukkersvingninger m.m.

Selvsagt har jeg prøvd å ha alle triggerne under kontroll, men somregel

er det umulig og jeg har de siste 2 årene hatt migrene så og si daglig.

I tillegg har jeg hatt varierende smerter i rygg og nakke og følt meg stiv i kroppen.

Etter at jeg ble symptomfri etter en kortisonkur (sprøyter i nakke/rygg/skuldre),

fikk jeg bekreftet at jeg hadde en slags betennelse i blodårene.

 

Betennelse

 

Fakta: Man antar at betennelse har en finger med i spillet ved alle kroniske sykdommer, og at regelmessig mosjon, nok søvn, minimalt med stress, stabilt blodsukker og en sunn omega 3-6 balanse kan lindre symptomene i mange tilfeller. For mye karbohydrater og omega-6-fettsyrer øker nemlig betennelsestilstander i kroppen. De siste tiårene har kostholdet i den vestlige verden endret seg og vi spiser mer bearbeidet mat som har mye omega 6 i seg.

Jeg har spist lavkarbo i noen måneder nå, og har merket stor forskjell på kroppen.

Jeg har færre og mildere migreneanfall, er ikke lenger like stiv i kroppen,

magen fungerer bedre og jeg er mer i balanse.

Likevel er jeg klar over at kostholdet bare er en av mange faktorer som spiller

inn i mitt sykdomsbilde, og jeg jobber daglig for at den positive spiralen skal fortsette.

Jeg vet av erfaring at noen dager med migrene kan føre til feil mat (orker ikke lage noe),

mindre trening (tungt å begynne igjen), stress (arbeidsoppgaver som hoper seg opp)

som igjen gir mer migrene og en negativ spiral.

 

Derfor: Dette er ingen mirakelkur for migrene, men for meg har det gitt så mange

helsefordeler at jeg ønsker å dele det med dere.

 

Hva er lavkarbo 

 

Lavkarbo er et kosthold med et redusert inntak av karbohydrater til fordel for et økt

inntak av proteiner og fett .

Karbohydrater fra brød, poteter, ris, pasta, brus og søt­saker erstattes med naturlig fett

fra matvarer som fett kjøtt, fet fisk, egg, fete meieriprodukter, kaldpressede oljer,

avokado, nøtter og frø.

Det er også et kosthold der man har som mål ikke å spise behandlet mat, ferdigprodukter

og raffinerte råvarer (sukker, fint mel osv.).

 

kyllingspyd
pesto

Derfor virker kostholdet

 

Årsaken mener man er et normalt og stabilt blodsukker og et bedre forhold mellom

omega-6- og omega-3-fettsyrer.

Vitamin D er også et svært viktig hormon, som regulerer nettopp immunsystemet

og betennelser.

 

Dette har jeg gjort:

1. Byttet ut margarin, mais/solsikke og soyaoljer med

   smør og kaldpresset raps-og olivenolje.

2. Kuttet ut sukker og raske karbohydrater i stor grad (sukker er byttet med sukrin).

3. Spiser rene matvarer i form av kjøtt, fisk, helfete oster og meieriprodukter,

    cottage cheese, egg, avocado, grønnsaker, nøtter og frø.

4. I tillegg tar jeg kosttilskudd etter anbefaling fra lege/nevrolog.

 

Ved å lage mesteparten av maten selv, unngår jeg å få i meg «billige»

vegetabilske olje og fett som inneholder mye omega-6

(brødvarer, kjeks, poser, ferdigmiddager etc.), og jeg får i stedet en sunn

omega 3-6 balanse som gjør at cellene fungerer optimalt.

Jeg lever ikke strengt lavkarbo, og jobber enda med å finne ut hvor mye jeg tåler.

Jeg spiser de fleste måltidene helt lavkarbo, men 2-3 dager i uka spiser jeg

en håndfull karbohydrater til middag. Det kan være pasta, ris, potet eller brød.

Det har så langt gått fint, men skeier jeg ut over flere dager, merker jeg at

smertene i ryggen og nakken kommer tilbake, og deretter migrenen.

Hva med bloggen min?

Jeg er fortsatt like glad i å lage mat, og kanskje enda mer nå som formen er stigende.

Jeg kommer til å legge ut retter som før, men vil merke de oppskriftene som er

lavkarbo, og legge de i en egen gruppe.

Mange av de «gamle» oppskriftene på bloggen kan også enkelt gjøres om til lavkarbo

med å bytte ut f.eks ris med blomkålris, potetmos med blomkålmos,

focaccia med lavkarbo focaccia etc.

Disse erstatningsoppskriftene kommer jeg til å legge ut fortløpende.

Uansett, for meg er det viktigst å lage sunn og næringsrik mat fra bunnen,

uten tilsetningsstoffer og som er bra for alle:)

 

Under ser du eksempler på noen av oppskriftene på bloggen, 

som også er en typisk frokost og lunsj for meg,

Lavkarbo musly og knekkebrød ♥

mûsly lavkarbo
knekkebrød lavkarbo
Share This